Doelen

Als school leren we ook. We willen ons onderwijs steeds blijven verbeteren. Elk jaar stellen we onszelf doelen. Hier leest u wat we vorig jaar bereikten en waar we komend jaar aan willen werken.

Bereikt in 2023

• De ouders zijn afgelopen periode weer betrokken bij schoolse activiteiten, denk aan het naamgevingstraject en K&C open schoolmiddagen.
  • We hebben onze focus gelegd op NT2, onze kennis op dit gebied is vergroot door het volgen van een cursus. We ontwikkelen een specifiek aanbod voor deze leerlingen.
  • De rapporten zijn geëvalueerd en bijgesteld.
  • De leerlingen zijn (waar mogelijk) in regie over hun leerproces kijkend naar de rapportgesprekken. Vanaf leerroute 3 stellen de leerlingen in overleg met de mentor tevens een persoonlijk leerdoel op.
  • Op de jaarlijkse afname van de Cito Seo valt een groei te zien op het gebied van autonomie. De ingezette acties op dit gebied hebben effect gehad.
  • Sinds de zomer zetten we Compasser in, ook dit vergroot de autonomie. Door middel van de competentielijst van Compasser krijgen de leerlingen inzicht in hun eigen leerdoelen.
  • Met het praktijkvak Winkel wordt wekelijks de AH bezocht (met een ervaren groep). Hierin is een constructieve samenwerking opgestart om ook extern te werken aan vaardigheden.
  • De samenwerkingen met externe partners (scholen, bedrijven) wordt steeds verder geïntensiveerd.
  • We hebben een intensief traject rondom onze teamontwikkeling afgesloten. We kijken er goed op terug.

Nieuw jaar, nieuwe doelen

• Het stappenplan met betrekking tot ouderbetrokkenheid is in ontwikkeling.
  • Er is een aantal collega’s die het toevoegen van een goede aanpak op NT2 onderwijs verder ontwikkelen. Vanaf januari 2024 wordt dit verder uitgerold.
  • Om beter zicht te hebben op de aanwezigheid van ouders gaan we een nieuw formulier gebruiken waarop staat welke ouders op de gesprekken zijn geweest.
  • Op de jaarlijkse afname van de Cito Seo is een groei gezien op het gebied van autonomie. De ingezette acties op dit gebied hebben effect gehad. We hebben in 2024 aandacht voor het opkomen voor jezelf.
  • De samenwerkingen met externe partners (scholen, bedrijven) ten aanzien van extern werken aan vaardigheden wordt steeds verder geïntensiveerd.
  • We reageren alert met betrekking tot nieuwe aanvragen en herindicaties bij zorg binnen onderwijs. We volgen in 2024 de lijn die we vanuit de Commissie voor de Begeleiding hebben ontwikkeld waarbij er beter wordt gekeken naar wat er echt nodig is in de klas.
  • De orthopedagoog van het Meza College heeft plaatsgenomen in een werkgroep van het SWV om het proces rondom de TLV aanvragen te vergemakkelijken. We blijven insteken op samenwerken met de andere VO scholen en volgen de landelijke ontwikkelingen binnen het SWV.
  • We zetten in op collegiale klassenconsultaties om de expertise bij de teamleden onderling verder te versterken.
  • Er is onderzocht welke SEO methodes zouden kunnen aansluiten bij onze leerlingen. In 2024 kiezen we een methode om SEO op onze school nog beter in te zetten en te monitoren. Binnen deze methode wordt ook gewerkt aan de te behalen doelen voor Burgerschap.
  • Prowise Go wordt in 2024 verder geïmplementeerd.
  • We ontwikkelen lesprogramma’s voor onze leerroute 2 leerlingen ten aanzien van praktijk.
  • De didactische werkwijze komt zichtbaar in ieder lokaal en we bouwen onze vaardigheden vanuit de Methode Wijze lessen in 2024 verder uit.
  • In januari 2024 is de kick off gegeven voor NT2. We ontwikkelen leeraanbod voor deze groep leerlingen.
  • We ontwikkelen verder onderwijsaanbod voor onze leerlingen in leerroute 5. In 2024 zal er een experiment met IVIO examens plaatsvinden. Deviant plus studiemeter wordt als methode voor LR 5 ingezet. Trajectbegeleiders blijven in gesprek met de MBO scholen wat er mogelijk is m.b.t. vervolgonderwijs