Begeleiding en beoordeling

Voor elke nieuwe leerling maken we een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP), dat we jaarlijks bespreken met de leerling en de ouders. In dit plan staat wat de leerling al kan en wat hij in de komende vier jaar kan leren. Ook staat aangegeven welke ondersteuning nodig is om het leren en de ontwikkeling te bevorderen, net als de elementen die het leerproces makkelijker of moeilijker maken. 

De benodigde ondersteuning bepaalt de leerroute van de leerling. Het OPP vormt de basis voor het opstellen van de doelen in het groepsplan. De Commissie voor de Begeleiding evalueert jaarlijks de kwaliteit van het OPP en past het plan waar nodig aan. Elke zes weken bespreken we de voortgang van de leerling in ons multidisciplinair overleg. We evalueren de vorderingen twee keer per jaar samen met de leerling en de ouders. 

Hoorrecht 

Iedere leerling heeft het recht om mee te praten over zijn of haar ontwikkelingsperspectief. Dit recht noemen we het hoorrecht. Het betekent dat we actief luisteren naar de leerling wanneer we belangrijke beslissingen nemen over hun ontwikkeling. Voor onze leerlingen houdt dit in dat zij invloed hebben op hoe hun ondersteuning eruit gaat zien. Het hoorrecht zorgt ervoor dat de stem van onze leerling wordt gehoord en dat we hun mening meenemen bij het maken van keuzes die hen aangaan. 

Wat betekent dat voor de lessen? 

Wij bieden onze leerlingen de kans om hun mening te geven over de basisondersteuning en het ondersteuningsaanbod tijdens de les. Alle lessen die de leerling volgt, hebben een duidelijk doel. We stellen doelen voor iedere leerroute, zowel voor kennis als gedrag. In onze lessen en activiteiten proberen we deze doelen samen met de leerlingen te bereiken. Door het hoorrecht weten leerlingen niet alleen wat we verwachten, maar ook dat we hun mening en ervaringen meenemen in de beoordeling en bijstelling van hun doelen.