Ons onderwijs

Elke leerling groeit door onderwijs dat bij hem of haar past en dat rekening houdt met zijn of haar speciale kennis, vaardigheden, interesses, talenten en beperkingen. Zodat een leerling met zelfvertrouwen klaar is voor de volgende stap. 

Voorbereid op de toekomst 

Het Meza College is een gewone middelbare school, die zich richt op leerlingen met speciale behoeften. Ons onderwijs is afgestemd op hun toekomstige rol in de samenleving, inclusief wonen, werken, actief burgerschap en vrije tijd. We leggen de nadruk op het ontwikkelen van zelfstandigheid, zelfredzaamheid en autonomie. We helpen onze leerlingen om hun eigen mogelijkheden te ontdekken en te vertrouwen op hun eigen kracht. Daarnaast vinden we het belangrijk om ze te leren wanneer en hoe ze hulp kunnen vragen. Op deze manier bereiden we onze leerlingen voor op een succesvolle en zelfverzekerde plek in de maatschappij. 

Burgerschap 

De kern van burgerschapsonderwijs gaat over aandacht voor basiswaarden. Denk aan gelijke behandeling en respect voor anderen in een multiculturele samenleving. Het gaat om positief met elkaar omgaan in de klas. We vergroten zo de zelfredzaamheid van onze leerlingen in de Nederlandse samenleving. 

Burgerschap is bij ons een afzonderlijk vak en speelt ook een belangrijke rol in ons schoolklimaat. Bijvoorbeeld bij de verschillende (praktijk)vakken en leergebieden, schoolbrede projecten en de betrokkenheid van de omgeving bij ons onderwijs. We maken gebruik van dagelijkse situaties om leerlingen bewust te maken dat elke kwestie meerdere invalshoeken heeft. De focus in ons burgerschapsonderwijs wordt mede bepaald door de mogelijkheden en ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen. 

Uitstroomprofielen en leerroutes 

Het voortgezet speciaal onderwijs (vso) bestaat uit drie richtingen, ook wel uitstroomprofielen genoemd. Voor iedere leerling stellen we een ontwikkelingsperspectief op dat aansluit bij het passende profiel. In sommige gevallen is er de mogelijkheid voor een (tussentijdse) overstap naar regulier onderwijs, met passende ondersteuning. Hiermee sluiten we aan bij het landelijke doelgroepenmodel van de sectorraad voor gespecialiseerd onderwijs. 

Voorbereid op de toekomst 

Op onze school bereiden we leerlingen voor op uitstroom naar: 

  • Dagbesteding: we bereiden leerlingen voor op een vorm van arbeidsgerichte of ontwikkelingsgerichte dagactiviteiten als zelfstandig werken niet mogelijk is, ook niet in een aangepaste werkomgeving. Deze leerlingen volgen (meestal) leerroute 1 of 2.
  • Arbeidsmarkt: we bereiden leerlingen voor op (beschutte) arbeid. De praktijk staat centraal en stages zijn verplicht. Deze leerlingen volgen (meestal) leerroute 3, 4 of 5.
  • Vervolgonderwijs: we bereiden leerlingen voor op Mbo-niveau 1: entreeopleiding. Deze leerlingen volgen (meestal) leerroute 5. 

Verschillende leerroutes 

De keuze voor de meest geschikte leerroute hangt af van verschillende factoren. We kijken niet alleen naar het IQ, maar ook naar schoolse vaardigheden, sociaal-emotionele zelfstandigheid en zowel belemmerende als bevorderende factoren die invloed hebben op de ontwikkeling van de leerling. 

Leervakken en praktijkvakken 

In de eerste jaren van het voortgezet speciaal onderwijs krijgen leerlingen leervakken en praktijkvakken. In de vervolggroepen gaat het steeds meer om de praktijk en wat een leerling na school gaat doen. Dan gaan leerlingen ook op stage. Wij bieden de volgende vakken aan: 

  • Nederlands
  • Rekenen
  • Engels (profiel arbeid)
  • Stage en loopbaan
  • Sociaal emotionele ontwikkeling
  • Burgerschap
  • Kunst & Cultuur
  • Bewegen en sport 

Afhankelijk van de mogelijkheden van de leerling bieden we praktijkvakken in de sectoren keuken, groen, winkel, productie, en kaarsenmakerij. Vanaf januari 2026 vervangt het vak Drama de kaarsenmakerij. We bieden verder Rots en Water, Ik&Mijn huis, en Schoonmaak bij onze externe partner NESO. 

Voorbereiding op dagbesteding en arbeid 

We bieden naast leervakken en praktijkvakken ook voorbereiding op dagbesteding en arbeid. Dit bestaat uit:

  • Leren leren
  • Leren taken uitvoeren
  • Leren functioneren in sociale situaties
  • Leren van werknemersvaardigheden
  • Ontwikkelen van persoonlijk toekomstperspectief 

Sport en Bewegen 

Het Meza College is een Gezonde school met het themacertificaat Sport en Bewegen. Dat betekent dat er op school veel aandacht voor Sport en Bewegen is. Alle leerlingen krijgen tweemaal in de week bewegingsonderwijs van een vakleerkracht. De lessen duren 50 minuten per les. Gymkleren in de vorm van een t-shirt, korte of lange sportbroek en gymschoenen zijn hierbij verplicht. 

Op vrijdagmiddag is er een vrijetijdsmiddag waarbij leerlingen kunnen kiezen uit een sportieve activiteit, zoals mountainbike, skaten, fitness, yoga en wandelen. Tijdens de pauzes worden de leerlingen uitgedaagd tot bewegen op één van onze mooie schoolpleinen. Er is ieder jaar een gezamenlijke sportdag en door het schooljaar heen zijn er verschillende regionale sporttoernooien waar leerlingen aan mee kunnen doen. 

De vakleerkracht bewegingsonderwijs heeft ook mogelijkheden om de leerlingen te begeleiden tijdens een kennismaking met een sportclub. Dit kan binnen een aangepast (g)-team, maar ook binnen reguliere teams zijn er mogelijkheden in de gemeente Ede. Neem hiervoor contact op met één van de vakleerkrachten bewegingsonderwijs: b.bisschop@mezacollege.nl 

Kunst & Cultuur 

In de klas bieden we volop cultuurlessen aan, waarbij leerlingen kennismaken met diverse expressieve en creatieve vakken. We hebben een medewerker die Kunst&Cultuur lessen verzorgd in verschillende klassen. Externe docenten verzorgen muziek- en theaterlessen. Daarnaast moedigen we onze leerlingen aan om deel te nemen aan culturele activiteiten buiten school. Dit doen we in samenwerking met Cultura, het centrum voor kunst en cultuur in Ede.