Nieuws uit Mix-a

Iedere vrijdagmorgen staat bij ons volledig in het teken van praktisch bezig zijn. Tijdens het 1e en 2e lesuur zijn alle leerlingen ingedeeld bij een praktijkvak, waarin zij belangrijke vaardigheden oefenen. 

Noa gaat op deze momenten altijd naar juf Margriet. Daar werkt zij vaak zelfstandig aan een recept vanuit de methodiek Werkportfolio. Dit doet zij ontzettend goed. Noa levert kwaliteit en weet haar werk netjes binnen de gestelde tijd af te ronden. Van het pakken van de benodigde spullen tot aan de afwas en het zorgvuldig opruimen: het gaat haar steeds beter af en haar zelfstandigheid groeit zichtbaar. 

Adnan is in dezelfde tijd ingedeeld bij het vak schoonmaken. Hij begint altijd met het schoonmaken van ons koffiezetapparaat. Dit doet hij tot in de puntjes: alles wordt grondig gereinigd en netjes bijgevuld. Dankzij zijn inzet kunnen de meesters en juffen daarna weer genieten van een heerlijk kopje “zwart goud”. Wanneer de koffiemachine weer helemaal spic en span is, gaat hij verder met andere schoonmaakklussen in de school, zoals het stofzuigen van de matten of het strijken en vouwen van de was. 

De andere leerlingen volgen het praktijkvak productie. Eén keer per maand gaan wij naar het bedrijf WP (Weener Plastics). Daar brengen we 20 dozen met plastic doppen en halen we nieuwe op. Onze leerlingen verwijderen de afsluitfolies van de doppen, zodat deze beter gerecycled kunnen worden. Dit is een echte win-winsituatie: leerlingen werken aan hun werknemersvaardigheden en het bedrijf profiteert van kostenbesparing en een duurzamere verwerking van materialen. 

 Tijdens het 3e en 4e uur hebben we een blokuur gym in de gymzaal van De Wegwijzer. Hier hebben we alle ruimte en doen we leuke en actieve spellen, waarin iedereen zijn energie kwijt kan. 

In de middag sluiten we de dag af met vrijetijdsbesteding. De leerlingen gaan 4 weken achter elkaar een activiteit doen in of buiten de school. De afgelopen periode zijn oa skaten, bowlen, voetballen, mountainbiken, yoga en fitness langsgekomen. DIt is altijd een fijne en relaxte afsluiting van een drukke week. 

En daarna begint het welverdiende weekend!